ویسمن آداک تجارت
 تلفن : ۴۴۸۱۹۸۲۷-۰۲۱   |   En


شرکت‌های بین‎المللی برای سرمایه‎گذاری در ایران تردید نکنند

1وزیر نفت با اشاره به حصول توافق همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه در میدان گازی پارس جنوبی، ابراز امیدواری کرد که شرکت‎های بین‎المللی، تردید خود را برای سرمایه‎گذاری در صنعت نفت ایران کنار بگذارند.
بیژن زنگنه صبح امروز (سه شنبه، ١٨ آبان ماه) در مراسم امضای موافقتنامه اصولی توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی گفت: توتال از شرکت های پیشتاز در صنعت نفت ایران به شمار می رود که سابقه کار در شرایط سخت در ایران را داشته است.
وی همچنین با ابراز خرسندی از همکاری با شرکت ملی نفت چین (CNPC) در توسعه فاز ١١ پارس جنوبی، اعلام کرد: ما هیچ گاه شرکت های چینی را که شریکان راهبردی هستند، فراموش نمی کنیم و همکاری های ما در درازمدت ادامه خواهد داشت.
زنگنه ابراز امیدواری کرد که با امضای توافقنامه توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی، شرکت‌های بین المللی، تردید خود را برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران کنار بگذارند.
وزیر نفت گفت: پیش بینی می شود حدود ٧٠ درصد ارزش فعالیت‎های توسعه ای در فاز ١١ که معادل حدود ٣,٥ میلیارد دلار است، در اختیار شرکت های ایرانی قرار گیرد.
وی با اشاره به همکاری شرکت های ایرانی در برخی قراردادهای پیشین صنعت نفت که بیشتر به همکاری امانی شباهت داشته است تا قرارداد پیمانکاری، تاکید کرد: شرکت های ایرانی باید در فضای رقابتی کار کنند.
زنگنه یکی از اهداف اجرای الگوی قراردادهای جدید نفتی را ایجاد و تقویت شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی عنوان کرد و افزود: اگر از میان ١١ شرکت ایرانی که برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید صاحب صلاحیت تشخیص داده شده اند، حتی ٢ شرکت نیز به اکتشاف و تولید بدل شوند، کار بزرگی انجام شده است.
وی با اشاره به سهم حدود ٢٠ درصدی شرکت پتروپارس به عنوان شریک ایرانی توتال در توسعه فاز ١١ پارس جنوبی، عنوان کرد: پتروپارس با امضای این توافقنامه در جایگاه مهمی قرار می گیرد و باید از ظرفیت های این جایگاه برای انتقال فناوری در بخش های مختلف اعم از مدیریت پروژه و مدیریت مخزن بهره مند شود.

فاز دوم توسعه در پارس جنوبی کلید خورد

زنگنه گفت: با امضای توافقنامه طرح توسعه فاز ١١ پارس جنوبی و تعیین تکلیف این فاز، بخش نخست توسعه این میدان که ناظر بر تولید بوده است، پایان می یابد و فاز دوم توسعه که به راه اندازی سکوهای تقویت فشار گاز و جلوگیری از افت فشار مخزن مربوط می شود، آغاز خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول، ٢٧ فاز پیشین که پیش از این فعالیت‌های توسعه ای آنها دنبال شده یا به سرانجام رسیده است، در سال‌های آینده با افت فشار تولید روبرو خواهند شد و از هم اکنون باید راهکارهای مقابله با این افت فشار در دستور کار قرار گیرد.
وزیر نفت ادامه داد: راه اندازی سکوی فشارافزایی گاز در فاز ١١ پارس جنوبی، نخستین تجربه ایران در استفاده از سکوی تقویت فشار خواهد بود و این تجربه به عنوان الگویی برای پیاده سازی در دیگر فازهای پارس جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: با تداوم فعالیت‌های در حال اجرا، تعداد فازهایی که در دولت یازدهم وارد مدار می شوند به ١١ فاز می رسد و به این ترتیب در این دولت، برداشت گاز از پارس جنوبی بیش از ٣٠٠ میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.
زنگنه یادآور شد: لایه نفتی پارس جنوبی نیز امسال برای نخستین بار به تولید می رسد.
وی برداشت از میدان های مشترک و افزایش ضریب بازیافت از مخازن در حال بهره برداری را ٢ هدف اصلی وزارت نفت از اجرای قراردادهای جدید نفتی عنوان کرد و افزود: تحقق این اهداف در حکم حفاظت و صیانت از ثروت های ملی است.

چرا شرکت های خارجی؟

وزیر نفت با اشاره دوباره به نیاز بخش بالادستی صنعت نفت به حدود ١٣٠ میلیارد دلار سرمایه به منظور تحقق اهداف این بخش در برنامه پنجساله ششم توسعه، گفت: تولید روزانه نفت کشور باید در پایان برنامه ششم به ٤,٨ میلیون بشکه برسد که بخشی از این افزایش تولید در گرو استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت است.
زنگنه بار دیگر به انتقادهایی که نسبت به همکاری صنعت نفت با شرکت های خارجی مطرح می شود، پاسخ داد و گفت: صنعت نفت ایران برای توسعه به فناوری و سرمایه نیاز دارد.
به گفته وزیر نفت، این فناوری محدود به فناوری های مخزن نیست؛ بلکه حتی اگر شرکتی بتواند پروژه ای را به جای ١٢ سال در چهار سال به پایان برساند، این می تواند مصداق فناوری باشد.
وی سپس به نیاز ضروری صنعت نفت به سرمایه اشاره کرد و افزود: اگر به طور مثال، حدود ٨٠ میلیارد دلار قرارداد جدید امضا کنیم، با فرض سهم ٢٠ درصدی شرکت های ایرانی به عنوان شریکان خارجی در هر یک از این قراردادها، این شرکت ها باید حدود ١٦ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند.
زنگنه با مطرح کردن این پرسش که شرکت‌های داخلی این میزان سرمایه را از چه محلی تامین خواهند کرد، ادامه داد: درست است که منابع صندوق توسعه ملی وجود دارد و ما هم با اتکا به منابع این صندوق، پروژه های غرب کارون و پارس جنوبی را تامین مالی کردیم، اما مگر این صندوق چقدر ظرفیت دارد؟ ضمن اینکه شرکت های دیگر هم در صف دریافت منابع این صندوق هستند و منابع آن منحصر به شرکت های ایرانی فعال در حوزه صنعت نفت نمی تواند باشد.
وزیر نفت به تامین منابع مالی از محل تسهیلات بانک ها هم اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در دولت قبل میلیاردها دلار وام به نفت داده است و در حال حاضر منابع مجددی برای این کار ندارد.

ظرفیت تولید؛ عامل تعیین کننده حفظ سهم ایران در بازارهای جهانی

زنگنه با ابراز امیدواری نسبت به این که قراردادهای جدید نفتی بتواند در افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز ایران موثر باشد، اضافه کرد: باید سهم خود را در بازارهای جهانی حفظ کنیم و حفظ تولید، یکی از پیش شرط های اصلی برای موفقیت در این مسیر است.
به نقل از شانا، وی گفت: حفظ سهم در بازارهای جهانی تنها منوط به فعالیت های سیاسی نیست؛ زیرا قدرت کشور فقط در گرو استدلال و صحبت کردن نیست و ظرفیت تولید در این زمینه نقش تعیین کننده ای دارد.
وزیر نفت یادآور شد: در سیاست های کلی نظام نیز بر افزایش تولید صیانت شده نفت کشور برای افزایش قدرت سیاسی، امنیتی و اقتصادی تاکید شده و این به آن معناست که بدون برخورداری از ظرفیت تولید قابل توجه، قدرت سیاسی و امنیتی هم حفظ نمی شود.
وزیر نفت در پایان، در پاسخ به انتقادهایی که نسبت به خام فروشی مطرح می شود، گفت: تا تولید مواد خام نباشد، امکان تولید دیگر فرآورده ها هم وجود ندارد و زنجیره فعالیت های توسعه ای نفت تکمیل نمی شود.
وی یادآور شد: آنچه امروز امضا می شود، قرارداد نیست؛ بلکه توافقنامه ای است که بیش از ٧٠ درصد از چارچوب ها و اصول قراردادی در آن دیده شده است.
زنگنه از همکاران خود در شرکت ملی نفت ایران و همچنین همکاری های شرکت های توتال و سی ان پی سی قدردانی کرد و گفت: این موافقتنامه، آخرین موافقتنامه نخواهد بود.

منبع:  پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران

[ssba]
در همین زمینه بخوانید ...