ویسمن آداک تجارت
 تلفن : ۴۴۸۱۹۸۲۷-۰۲۱   |   En


سوآپ گاز با ورود بخش خصوصی جان تازه گرفت

n00010006-bسوآپ گاز با ورود بخش خصوصی جان تازه گرفت و از این پس، ایران حلقه وصل ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در حوزه گاز می شود.
حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، امروز (سه شنبه، 18 آبان ماه) در حاشیه نمایشگاه مطبوعات و در بازدید از غرفه شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) به خبرنگار این رسانه گفت: یک شرکت خصوصی پس از توافق با کشورهای ترکمنستان برای خرید و آذربایجان برای فروش گاز با ایران برای انتقال این گاز وارد مذاکره شده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: در این قرارداد که 6 ماهه است، درصدی از سوی این شرکت خصوصی به عنوان حق سوآپ به ایران پرداخت می شود.
وی یادآور شد: به طور میانگین روزانه سه تا 6 میلیون مترمکعب گاز در قالب این قرارداد از ترکمنستان دریافت و به آذربایجان تحویل می شود.
معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: براین اساس در دوره 6 ماه قرارداد، در مجموع، یک تا سه میلیارد مترمکعب گاز سوآپ می شود.
عراقی اظهار کرد: اجرای این قرارداد برای هر چهارطرف منافعی در پی خواهد داشت و در صورت موفق بودن، شاهد تداوم اجرای آن خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: با اجرای طرح سوآپ گاز، با همسایگان خود براساس سیاست های کلان کشور تعامل و همکاری داشته ایم و منافع مشترک برای کشورهای همجوار ایجاد کرده ایم.
وی ادامه داد: در این میان افزون بر سه کشور ایران، ترکمنستان و آذربایجان شاهد تقویت بخش خصوصی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز خواهیم بود.
معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: براساس قرارداد می توانیم حجم گاز بیشتری در فصل زمستان از ترکمنستان دریافت کنیم و در فصل گرم سال این گاز را به آذربایجان تحویل می دهیم.
عراقی تصریح کرد: براساس قرارداد، ارزش حرارتی گاز ایران نیز در نظر گرفته شده است.

منبع:  پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت

[ssba]
در همین زمینه بخوانید ...